donderdag 20 september 2012

Windepijlstaart- ( Agrius convolvuli)



Als natuurliefhebber kijk je altijd om je heen, wat ik zag wist ik niet, op dat moment een groot beest met vleugels, de nachtvlinders, die ik normaal zie, zijn een/derde of nog minder, dan deze grote jongen. Een vleermuis was het ook niet, maar een pijlstaart. Zo een grote had ik nog nooit gezien. Deze Windepijlstaart is een kampioen vlieger , zij kunnen op een korte afstand 100 km per uur bereiken, door hun uitgesproken gestroomlijnde lichaamsvorm en hun krachtige vleugels behoren zij tot de beste vliegers, onder de vlinders. Trekken met gunstig weer van Afrika tot Midden Europa. Hun roltong is langer dan hun lichaam. Ze leggen hun eitjes bij voorkeur, op Haag- en Akkerwinde Tja en dat gewoon op een zondagmiddag in mijn eigen tuintje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten