zaterdag 9 mei 2015

Smaragdlibel sluipt uit larvehuidje.

Een rondje boswachterij Hardenberg levert  altijd wel iets leuks om te fotograferen op. Deze keer bij de Haarplas




Een libellelarve welke omhoog klauterde in de begroeiing. 



En het spektakel kan beginnen. Ik dacht  het duurt wel even , dus keek nog wat naar andere soorten. Tot mijn grote verbazing , toen ik na z'n  10 minuten terugkwam hing hij er al voor de helf uit. 



Na een kwartiertje was hij er geheel uit, had piepkleine vleugels,  en ik kon er nog niets van maken.


 De soort was nog steeds een vraag , kenners hadden deze allang herkend



Plotseling zag ik de mooie  rode metallicglans op het achterlijf, en wow , 
zal het een Smaragdlibel zijn. Deze soort heb ik nog nooit gezien en ik heb toch al een aardig lijstje  van soorten. 

 

Een mooi mannetje Smaragdlibel, nog niet helemaal uitgekleurd maar de koffie stond te wachten.

4 opmerkingen:

  1. Super Sjani, een 'jaloersmakende' serie, TOP!!
    Prachtig om dit mee te mogen maken!! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Z,on geboorte is altijd weer een prachtig moment om mee te maken Sjanie en je hebt er zodoende wel een prachtige serie van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's deel je met ons, ik heb ervan genoten. Ik heb je genoemd in mijn laatste blog http://happyearlgrey.blogspot.nl/2015/05/128-gratis.html.
    Hartelijke groeten El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gedaan Sjanie en long time no see. Maar nu toch ook op Google+ Mede omdat Picasa is gesloopt. :-(

    BeantwoordenVerwijderen